Mașinile care se conduc singure fac un pas important către testarea pe drumurile publice în România
Mașinile care se conduc singure fac un pas important către testarea pe drumurile publice în România

Mașinile care se conduc singure fac un pas important către testarea pe drumurile publice în România

Pe site-ul Ministerului de Interne a fost publicat un proiect de modificare a Codului Rutier care va permite testarea pe drumurile publice, în anumite condiții de siguranță, a unor mașini care se pot conduce singure. S-a vorbit mult despre mașini autonome în ultimul deceniu și s-au făcut multe progrese tehnice, dar este departe momentul în care va fi plin de astfel de mașini pe străzi.

Iată proiectul de lege pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare

Art. I – Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se completează, după cum urmează:

1. La articolul 6, după punctul 131, se introduce nou punct, pct.132, cu următorul cuprins:

„132. domeniu de operare – condițiile mediului înconjurător, ale momentului zilei, ale traficului, ale infrastructurii existente, geografice și meteorologice, precum și alte condiții în care un sistem de conducere automatizată este conceput pentru a funcționa;”

2. La articolul 6, după punctul 291, se introduce nou punct, pct.292, cu următorul cuprins:

„292. sistem de conducere automatizată – funcția unui autovehicul prin care se realizează în timp real mișcările laterale și longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum și planificarea și semnalizarea manevrelor;”

3. După articolul 13, se introduce un nou articol, art.131, cu următorul cuprins:

„Art.131 – (1) În cazul testării autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată, autorizația și numerele de probă se eliberează în baza prezentării unei dovezi cu privire la îndeplinirea cerințelor tehnice de funcționare a sistemelor de conducere automatizate stabilite prin ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii, eliberată de Registrul Auto Român.

(2) Traseele pe care se pot testa autovehiculele prevăzute cu sistem de conducere automatizată, precum și intervalul orar se stabilesc de către poliția rutieră, la solicitarea persoanei juridice titulare a autorizației prevăzute la alin.(1).

(3) Se interzice testarea pe drumul public a funcției de frână de urgență a autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată.

(4) Persoana juridică prevăzută la alin.(2) se angajează în scris cu privire la respectarea traseelor și a intervalului orar stabilite, buna funcționare a testării, precum și cu privire la capacitatea persoanei desemnate pentru supravegherea conducerii autovehiculului de a prelua controlul acestuia conform domeniului de operare.”

4. La articolul 23, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin.(11) – (14), cu următorul cuprins:

„(11) În timpul testării pe drumul public al unui autovehicul prevăzut cu sistem de conducere automatizată se consideră îndeplinită condiția ca un autovehicul să fie condus de o persoană dacă sunt îndeplinite prevederile art.131 alin.(1) și (2).

(12) Persoanei desemnate pentru supravegherea conducerii autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată îi sunt aplicabile prevederile alin.(1).

(13) Pe parcursul activităţii de testare a autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată pe drumul public, persoana juridică titulară a autorizației prevăzute la art.131 alin. (1) răspunde pentru încălcarea regulilor de circulaţie, cu excepția cazului în care controlul autovehiculului este preluat de către persoana prevăzută la alin.(12) conform domeniului de operare.

(14) În cazul producerii unor evenimente rutiere, precum și în situația constatării nerespectării unor reguli de circulație, la solicitarea poliției rutiere, persoana juridică prevăzută la alin.(13) este obligată să comunice acesteia datele înregistrate de dispozitivul tehnic instalat la bordul autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată, pe timpul testării acestuia pe drumul public, cu privire la condițiile operaționale ale sistemului, starea operațională a sistemului, precum și starea conducătorului.”

5. La articolul 105, după punctul 30, se introduc două noi puncte, pct.31 și 32, cu următorul cuprins:

„31. nerespectarea angajamentului prevăzut la art.131 alin.(4);

32. necomunicarea datelor prevăzute la art.23 alin.(14).”

Art. II – În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se emite:

a) ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii prevăzut la art.131 alin.(1);

b) ordinul ministrului afacerilor interne pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr.1501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberarea autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor, cu modificările și completările ulterioare.

Art. III. – Dispozițiile art.I pct.5 intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei legi.

Directorul general de la grupul auto german Volkswagen AG, cel mai mare producător de autovehicule din lume în funcţie de numărul de unităţi vândute, se aşteaptă ca automobilele autonome să fie disponibile la vânzare după 2025, transmite Reuters.

Herbert Diess susţine că la baza acestor previziuni este faptul că performanţa chip-urilor de calculator se dublează la fiecare 18 luni, iar progresele realizate în domeniul inteligenţei artificiale urgentează şi ele dezvoltarea de autovehicule autonome, potrivit Agerpres.

„Ne putem aştepta ca în curând sistemele să fie capabile să gestioneze chiar şi cele mai complexe situaţii create de condusul autonom”, a declarat Herbert Diess pentru săptămânalul german WirtschaftsWoche.

Ideea de mașină autonomă este deja, ca termen, cunoscută tuturor, iar acest articol vine pentru a face un pic mai multă lumină în ceea ce privește parcursul. De unde am plecat, unde am ajuns și unde vom ajunge. Așadar, iată mașina autonomă explicată, de la Level 0 până la Level 5.

Pentru început, două vorbe despre istorie: în ianuarie 2014, SAE (Society of Automotive Engineers) a clasificat viitorul automobilului și a definit șase niveluri de automatizare, de la Level 0 la Level 5, tocmai pentru ca publicul și chiar industria auto să vorbească un limbaj comun. Cu alte cuvinte, să înțelegem de unde am plecat, unde suntem și unde vom ajunge cu mașina autonomă.

În lume sunt cunoscute patru terminologii care, din fericire, corespund una cu cealaltă în mare parte și sunt ușor de interpretat și înteles.


Level 0

Șoferul se ocupă de tot ce înseamnă condusul autovehicului. Niciun sistem nu intervine și, cel mult, șoferul este asistat prin atenționare cu privire la anumite aspecte/pericole ale acțiunii de a conduce.

Șoferul trebuie să fie mereu implicat 100% în acțiunea de a conduce.


Level 1

Sistemul de condus autonom poate prelua controlul asupra direcției SAU accelerației (adică inclusiv decelerare/frână), în scenarii de condus limitate. De toate celelalte funcții ale mașinii se ocupă șoferul. În plus, șoferul trebuie să fie gata oricând să preia imediat controlul complet al mașinii.

Pentru a reduce nivelul de abstract, putem numi aici două tehnologii care fac o mașină să fie Level 1 în ceea ce privește condusul autonom.

  • A. Lane Departure Prevention (LDP), care menține banda de circulație în cazul în care șoferul este neatent sau adoarme la volan.
  • B. Tempomatul adaptiv (cunoscut și ca ACC – Adaptive Cruise Control sau Cruise Control Adaptiv), care poate face ca o mașină echipată cu așa ceva să urmărească autovehiculul din față întocmai (de la viteze de autostradă și până la oprire), fără ca șoferul să intervină asupra pedalei de accelerație sau a frânei.

Level 2

Sistemul de condus autonom poate prelua controlul simultan pentru direcție ȘI accelerație (inclusiv decelerare/frână) în anumite scenarii de condus. Spre exemplu rulare pe autostradă, în trafic relativ lejer, pe o suprafață carosabilă marcată corespunzător.

Șoferul trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă) și trebuie să fie gata să preia controlul imediat dacă sistemul îi cere asta.


Level 3

Sistemul de condus autonom poate prelua contrulul pentru direcție și accelerație (inclusiv decelerare/frână) în anumite scenarii de condus. Spre deosebire de Level 2, sistemul este capabil să-și identifice limitele din timp și să notifice șoferul ca să preia comanda autovehiculului.

Șoferul nu mai trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă), dar trebuie să fie pregătit să preia controlul mașinii dacă sistemul îi cere asta. Față de Level 2, cererea pentru șofer nu va fi imediată, ci îi acordă un răgaz de 5-10 secunde. Sistemul va rosti mesaje precum „vă rog să preluați comanda mașinii în 5, 4, 3, 2, 1…”. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, mașina este capabilă să tragă pe dreapta și să oprească pe avarii (sistemul consideră că șoferul a adormit sau are o problemă medicală).


Level 4

Șoferul poate delega complet sarcina de condus către mașină, în anumite scenarii de condus, aceasta fiind capabilă să folosească singură sistemul de direcție, accelerația și frâna, luminile de semnalizare la schimbarea direcției sau a benzii, ștergătoare, faruri, etc…

În această fază șoferul deja nu mai este necesar, nici pentru a monitoriza mașina, nici pentru back-up, atâta timp cât rămâne în scenariul de condus căreia mașina autonomă să-i poată face față.


Level 5

Mașina poate prelua complet comanda, în orice scenariu de condus. Șoferul poate să lipsească complet din vehicul, mașina este complet autonomă. Chiar și volanul și pedalele pot lipsi în această fază.

Cât de utilă a fost această pagină ?

Faceți click pe stele pentru evaluare!

Rata medie / 5. Voturi:

Niciun vot până acum, evaluează pagina !